Met het afsluiten van 2021 kon rederijgroep JR Shipping een mooie balans opmaken: een efficiënte performance op zee, een blijvend groeiende vraag naar capaciteit, en succesvolle stappen naar schoner varen. Met die uitgangspunten begon de rederijgroep met vol vertrouwen aan 2022. Al snel werd duidelijk dat zich een volgende crisis aandiende, de Russische inval in Oekraïne. De impact van deze crisis op de rederij en haar bemanningsleden is aanzienlijk, maar de rederij slaag erin om de continuïteit en kwaliteit van haar dienstverlening veilig te stellen.

Focus komt te liggen op duurzaam varen, capaciteitsvergroting en innovatieve samenwerkingsmodellen

De rederijgroep is verantwoordelijk voor een container feeder-vloot van 15 schepen, variërend in capaciteit van 430 tot 1440 TEU. De schepen presteerden goed en profiteerden van een sterk opgaande markt. Sinds oktober 2020 zitten de chartertarieven in de lift. In 2021 stegen de tarieven door en werden schepen voor steeds langere tijd vastgelegd.

Focus op duurzaamheid

Binnen haar specialisme, short sea shipping, legt JR Shipping meer en meer nadruk op duurzaamheid, waarbij scherp gekeken wordt naar rendabele oplossingen. Die diende zich voor bestaande container feeder schepen aan met de intensieve samenwerking met Value Maritime. Deze Rotterdamse onderneming ontwikkelde een innovatief filtersysteem met een carbon capture-technologie.

Twee containerfeeder schepen, de Endeavor en de Energy, werden eerder dit jaar al met dit systeem uitgerust. Meer schepen uit de JR Shipping-vloot volgen. Het voordeel van het Value Marine Filtree System met carbon capture-voorziening is groot. Charteraars kunnen blijven varen op traditionele, goedkopere brandstof terwijl ze hun ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen.

ECO Feeder-programma

Bestaande schepen, uitgerust met innovatieve filterinstallaties, blijven dit decennium een belangrijke rol spelen in de krappe container feeder-markt. Daarnaast is nieuwbouw onvermijdelijk om de continuïteit van transportstromen te garanderen. JR Shipping zette hierin in 2021 een kardinale stap met de introductie van haar ECO Feeder-programma dat in het JR Shipping verslag 2022 nader wordt toegelicht.

Het ECO Feeder-designconcept, ontwikkeld in samenwerking met Technolog GmbH, kondigt de volgende generatie feeder en Baltic Max feeder schepen aan. Het concept stelt de markt in staat geleidelijk op duurzame brandstof over te schakelen en emissies al op korte termijn terug te dringen. De rederijgroep is in gesprek met meerdere partijen om het concept te concretiseren.

SeaZip Offshore Service

Het thema verduurzaming vormt het bestaansrecht van zusterbedrijf SeaZip Offshore Service. Met een compacte vloot van eigen crew transfer vessels en managementdiensten voor derden is SeaZip rechtstreeks betrokken bij de transitie naar de energievoorziening van de toekomst – elektriciteit van wind op zee.

In 2021 trof SeaZip voorbereidingen voor een unieke capaciteitsuitbreiding, de ombouw van bestaande schepen van 12 PAX (passagiers) naar 24 PAX. De uitvoering vond begin 2022 plaats en de belangstelling voor de vernieuwde schepen is groot. Ook trof SeaZip Offshore Service in het voorjaar van 2022 voorbereidingen voor verdere vlootuitbreiding.

Zeevarenden

Na de coronacrisis, die twee jaar lang het uiterste vergde van zeevarenden, diende zich begin 2022 een volgende crisis aan, de oorlogssituatie in Oekraïne. In de wereldwijde zeevaart zijn maritieme professionals met de Russische en Oekraïense nationaliteit van vitaal belang. Ook JR Shipping vaart met zeevarenden uit Rusland en Oekraïne.

In samenwerking met Marlow Navigation Crew & Ship Management slaagt de rederijgroep erin de werkomstandigheden aan boord van haar schepen optimaal te houden. De walorganisatie staat permanent in contact met de schepen en haar bemanningsleden en er zijn diverse ondersteuningsprogramma’s gestart. Dit neemt niet weg dat een gevoel van machteloosheid domineert, zoals de JR Shipping-directie het in het voorwoord van het JR Shipping verslag 2022 formuleert.

Excellence in sustainable short sea shipping

Na twaalf jaar crisismanagement, in de lange nasleep van de financiële crisis, zijn de short sea shipping-markten waarop rederijgroep JR Shipping actief is dusdanig hersteld, dat het vizier weer op de toekomst is gericht. Met als pijlers: beheerste vlootgroei, verbetering van de duurzaamheidsprestaties van de bestaande vloot, en, in samenwerking met vervoerders, de weg vrijmaken voor de volgende generatie container feeder schepen met het ECO Feeder-nieuwbouwprogramma. Daarmee transformeert de marktbelofte van de rederijgroep de komende jaren van Excellence in Short Sea Shipping naar Excellence in Sustainable Short Sea Shipping.

Download JR Shipping Groep Verslag 2022 

Terug naar nieuwsoverzicht