Containerfeeder schepen zijn een onmisbare schakel in de wereldwijde containervaart en cruciaal voor de wereldhandel. Containerschepen op continentale routes kunnen slechts in een beperkt aantal havens laden en lossen. Vanuit deze mainports nemen containerfeeder schepen delen van de lading over voor verdere distributie naar kleinere havens. Deze schepen worden gehuurd en ingezet door containerlijndienstoperators.
Als JR Shipping zich in 2000 op deze markt begeeft, laten groeicijfers van de wereldhandel record op record zien. Tot 2008 maakt de markt voor containerfeeder vaart een enorme expansie door en zien investeerders hun vertrouwen beloond in de vorm van hoge rendementen op scheepsparticipaties. In 2007 is een eerste kentering zichtbaar, die is toe te schrijven aan het cyclische karakter van scheepvaartmarkten. In de tweede helft van 2008 maakt het uitbreken van de kredietcrisis een abrupt einde aan de groei. De wereldhandel stokt, de tarieven voor containerfeeder schepen kennen dieptepunt na dieptepunt.
Ondanks een scala aan overbruggings- en reddingsmaatregelen, ontkomt ook JR Shipping niet aan het noodzakelijkerwijs afstoten van schepen. Het is onvermijdelijk dat geïnvesteerd vermogen verloren gaat.
Ondanks de gevoelige verliezen, toe te schrijven aan de erbarmelijke marktomstandigheden in twaalf zware crisisjaren, maakt de rederij zich op voor een nieuwe fase.
Nieuwe marktdynamiek betekent nieuwe investeringsprojecten
De chartertarieven voor containerfeeder schepen zijn sinds oktober 2020 weer winstgevend. Deze nieuwe marktdynamiek brengt nieuwe investeringskansen in zowel bestaande als nieuw te bouwen schepen met zich mee. In beide gevallen legt de rederijgroep, vanwege de wereldwijde klimaatopgave, nadruk op verduurzamingstechnieken.
Emissienieuws
Wilt u tijdig informatie ontvangen over nieuwe investeringsmogelijkheden? Voor actueel emissienieuws kunt u zich nu vrijblijvend aanmelden.