De gefaseerde aankoop betreft het m.s. Aalderdijk, Akerdijk en Alsterdijk (eerste fase) en m.s Amerdijk (tweede fase). De eerste twee schepen zijn inmiddels omgedoopt tot m.s. Essence en m.s. Escape en gaan varen onder Nederlandse vlag voor JR Shipping. De bestaande chartercontracten met WEC Lines en Unifeeder lopen door. De schepen zijn in 2011 gebouwd in China, op de Sainty Shipyard. Ze beschikken over de ijsklasse 1A.
Naar een capaciteit van ruim 16.000 TEU
De feederschepen zullen worden geëxploiteerd binnen de onlangs opgerichte Container Fleet Fund CV, waarin ook elf andere feederschepen van de rederij, variërend van 750 tot 1.440 TEU, worden ondergebracht. Zodra alle vier de ‘A-dijk-schepen’ zijn overgedragen, biedt de nieuwe exploitatiemaatschappij de chartermarkt een totale feedercapaciteit van 16.460 TEU.
Verkoop schepen
Naast deze aanzienlijke uitbreiding, heeft de rederij ook drie schepen verkocht. Het betreft één containerfeeder schip, het m.s. Evolution van 1.050 TEU, dat in februari is overgedragen aan Boan Shipping in Hong Kong. Daarnaast heeft de rederij twee multipurpose schepen verkocht, m.s. Estime en Esprit, beide met een capaciteit van 4.925 ton. Deze schepen worden eveneens in februari aan hun nieuwe eigenaar overgedragen. De verkooptransacties zijn voorbereid en begeleid door JR Ship Brokers & Consultants.
Met de vier 1.436 TEU feederschepen erbij is JR Shipping verantwoordelijk voor de exploitatie en het management van 18 containerfeeder schepen en voor 6 offshore service schepen en 1 offshore survey schip die varen onder de vlag van dochteronderneming SeaZip Offshore Service. Daarnaast voert JR Shipping het operationeel management uit over het tall ship de Clipper Stad Amsterdam.